Ισως το συγκλονιστικοτερο εργο που εχει γραφτει ποτε στην Ιστορια της Κλασσικης μουσικης, ανηκει στον Βολφγκανγκ Αμαντεους Μοτσαρτ, και δεν ειναι αλλο απο το Ρεκβιεμ του.

Ασφαλως οσοι εχετε δει την ταινια Αμαντεους θα ξερετε πως του το ειχε παραγγειλει ενας "αγνωστος με προσωπειο" ο οποιος ηταν ο Σαλιερι. Οπως επισης ειδαμε στην ταινια, ο Σαλιερι το ηθελε επειδη ηξερε πως αυτο το εργο θα τον "σκοτωνε" (αφου ο Βολφι πιστευε πως το συνεθετε για τον πατερα του) και θα ειχε την ευκαιρια ο ιδιος  ο Σαλιερι να το ερμηνευσει στην κηδεια του Μοτσαρτ, ωστε να αναδειχθει εκεινος ως ενας μεγαλος μουσουργος που ειχε ετοιμασει αυτο το εργο για τον "φιλο" του.

Στην πραγματικοτητα ομως πιστευεται οτι το Ρεκβιεμ ειχε παραγγελθει για εναν μεγαλο ευγενη της Βασιλικης Αυλης. Οτι και να ηταν ο ιδιος ο Μοτσαρτ γνωριζε πως αυτο ηταν το "δικο" του Ρεκβιεμ που προοριζοταν για τον ιδιο και την κηδεια του, οπως και εγινε.

Το εργο αυτο ξεκινησε να το συνθετει στις 8 Οκτωβριου 1971 και εμεινε ημιτελες αφου τον προλαβε ο θανατος του στις 5 Δεκεμβριου του ιδιου ετους.

Το ημιτελες Ρεκβιεμ υπαρχει σε δισκους, και το βρηκα κιολας στο You Tube, και σας αναρτω ενα αποσπασμα για να καταλαβετε την διαφορα.

Η ημιτελης μορφη του "Lacrimosa" και η τελικη μορφη

Στην πραγματικοτητα, ο Μοτσαρτ δεν συνθεσε το Ρεκβιεμ με την ακριβη σειρα που προσταζαν τα μερη, αλλα δουλευε σε πολλα σημεια ξεχωριστα.

Ας δουμε την πραγματικη μορφη που ειχε το Ρεκβιεμ προτου το ολοκληρωσει ο Σουσμαϊρ στις αρχες του Μαρτη του 1792

  • I. Introitus: Requiem aeternam (choir and soprano solo)
  • II. Kyrie eleison (choir)
  • III. Sequentia (text based on sections of the Dies Irae):
    • Dies irae (choir)
    • Tuba mirum (soprano, contralto, tenor and bass solo)
    • Rex tremendae majestatis (choir)
    • Recordare, Jesu pie (soprano, contralto, tenor and bass solo)
    • Confutatis maledictis (choir)
    • Lacrimosa dies illa (choir)
  • IV. Offertorium:
    • Domine Jesu Christe (choir with solo quartet)
    • Versus: Hostias et preces (choir)
  • V. Sanctus:
    • Sanctus Dominus Deus Sabaoth (choir)
    • Benedictus (solo quartet, then choir)
  • VI. Agnus Dei (choir)
  • VII. Communio:
    • Lux aeterna (soprano solo and choir)

Τουλαχιστον ετσι το σχεδιαζε ο Μοτσαρτ και οπως ολα δειχνουν το εργο του ιδιου "σταματησε" στo Offentorium οπου τα κομματια του, μαζι με το Lacrimosa ειχαν μεινει ημιτελη. Αργοτερα ο ιδιος ο Σουσμαϊρ παραδεχτηκε πως το πεμπτο το εκτο και το εβδομο μερος ανηκαν εξ' ολοκληρου σε εκεινον. Το Angus Dei και το Lux Aeterna ειναι ουσιαστικα η αντιγραφη των πρωτων μερων του Ρεκβιεμ του Μοτσαρτ.

Το εργο ειναι καταπληκτικο και το προτεινω να το ακουσετε. Μιλαει απο μονο του...